Trustpilot

Elektronische kastjes illi-tv in de coronacrisis bijna net als een echte visite

Terug naar nieuwsoverzicht

Wie zijn vader, moeder, opa of oma in een zorginstelling tijdelijk niet mag bezoeken vanwege de coronacrisis, moet op zoek naar een alternatieve oplossing. Bij het bedrijf illi-tv, dat ervoor zorgt dat dementerende ouderen in zorginstellingen op tv kunnen kijken naar persoonlijke foto’s en filmpjes, stromen de vi-deoboodschappen van familieleden binnen. ,,Ik zeg haar dat ik gewoon thuis ben en heel veel aan haar denk.”

Ook woonzorgcentrum Beukenstein in Driebergen is sinds een week helemaal op slot. Dochters, zoons, kleinkinderen of verzorgers blijven noodgedwongen thuis. In de woonkamers van de verschillende groepen met dementerende ouderen is het stil.

Voor de bewoners is het erg verdrietig dat er ineens geen bezoeker meer langskomt, weet medewerkster en welzijnscoach Helga Kiers. ,,Eén dame was afgelopen week jarig. Haar man reed langs en kon alleen maar zwaaien vanuit de auto. Dat beeld was ontzettend triest.” En dus wordt er in het woonzorgcentrum gezocht naar creatieve oplossingen.

Sinds enkele jaren maakt Beukenstein gebruik van illi-tv. ,,Dat is een elektronisch kastje dat we koppelen aan de televisie. Hierop staat van elke bewoner een levensverhaal. Als je op de naam van een bewoner klikt, verschijnen er foto’s, maar ook informatie over de bewoner, de muziek die hij of zij mooi vindt, een afbeelding van zijn of haar woning, allemaal dat soort dingen”, vertelt Kiers.

Nu familieleden van dementerende ouderen de zorginstellingen niet meer in mogen, kunnen de kastjes goed worden ingezet om videoboodschappen van familieleden af te spelen in de woonkamer van de zorginstelling.

Lastige tijden

Dat blijkt een groot succes, vertelt Utrechter Yunus Tuzkapan (30), mede-eigenaar van illi-tv. ,,We hebben een e-mail gestuurd naar familieleden en mantelzorgers met de vraag of ze bijvoorbeeld een leuke videoboodschap willen opnemen. Zoals ‘hé ma, ’t zijn lastige tijden. We kunnen elkaar eventjes niet zien, dus doe ik het zo’”, zegt Tuzkapan.

Hij vervolgt: ,,We kwamen door de coronacrisis tot de conclusie dat ons kastje een manier kan zijn om de buitenwereld met de bewoners in contact te brengen, nu de zorginstellingen gesloten zijn. De reacties stroomden binnen. We kregen meer dan honderd berichten met videoboodschappen en foto’s die wij dan weer in de systemen uploaden, zodat de mensen in verzorgingstehuizen ze in hun woonkamers kunnen bekijken.” De mogelijkheid om videoboodschappen te ‘uploaden’ naar de woonkamer van haar moeder, is een uitkomst voor Tineke van der Eijk-Breijer (65). Ze kan al een tijdje niet op bezoek kan bij haar licht dementerende 92-jarige moeder. ,,Ik ga meestal om de dag naar mijn moeder en had zoiets van: hoe moet dat nu?”, zegt ze. ,,Toen dacht ik: Ik moet zo’n filmpje inspreken, dan kan ze me zien en horen. In het filmpje vertel ik mijn moeder dat ik gewoon thuis ben bij mijn man Wim en heel veel aan haar denk. De meiden van het verzorgingstehuis zetten dat dan voor haar op. Ze herkent mijn stem en vindt het leuk om te zien, grappig zelfs.”

In Utrecht worden de kastjes van illi-tv gebruikt op zo’n zevenzorglocaties. Verspreid door Nederland en België inmiddels op meer dan honderd plekken. ,,Het systeem is ontwikkeld voor dementerende ouderen. Zij komen met elkaar in een ruimte terecht waarbij ze niet veel herkenbaars zien”, vertelt Tuzkapan. ,,Zeker in deze tijden kan een videoboodschap, een herkenbare stem, heel erg fijn zijn.”

Dat ziet ook Helga Kiers van Beukenstein. ,,Het werkt twee kanten op. Voor de bewoners is het heel fijn iets vertrouwds te zien; voor familie dat ze met zo’n videoboodschap iets kunnen betekenen. Het geeft een steuntje in de rug.”

Familieleden en mantelzorgers krijgen de komende tijd de mogelijkheid nog meer persoonlijke video’s en foto’s in te sturen.

Het complete artikel met de foto’s en opmaak leest u hier.