Investigation of eligible picture categories for use as environmental cues in dementia-sensitive environments.

Motzek et al. (2017) hebben een reeks foto's getest en onderzocht. Hierbij onderzochten zij welke categorieën van foto's het vaakst werden geïdentificeerd, leuk gevonden en werden herinnerd. Bij mensen die dementie hebben.

Foto’s waarbij herkenning plaatsvond werden als positief ervaren. Binnen de categorie foto-inhoud werden stedelijke foto's significant vaker herinnerd door patiënten met cognitieve stoornissen (20%) in vergelijking met foto’s van dieren (9%), daarom lijken stedelijke foto’s geschikter te zijn voor patiënten met cognitieve stoornissen. Verder toonden de resultaten geen groot effect van type shot (wide-shot vs. close-up). We veronderstellen dat de hogere geschiktheid van foto's met vertrouwde inhoud met betrekking tot positief stemmen en onmiddellijk terughalen wordt geassocieerd met de hogere positieve emotionele inhoud, die wordt vertegenwoordigd door deze beeldcategorieën. Andere studies hebben aangetoond dat het onderhouden van informatie in het werkgeheugen kan worden verbeterd door de emotionele inhoud van deze foto’s. In het bijzonder worden foto's met positieve emoties beter onthouden door mensen met cognitieve stoornissen in vergelijking met negatieve of neutrale foto's. Verder kan het herinneren worden verbeterd door vertrouwde inhoud. De hogere geschiktheid van stedelijke inhoud, vooral in vergelijking met dieren, is in overeenstemming met een andere studie, die aantoonde dat dementie geassocieerd is met een slechtere benaming van levende elementen in vergelijking met door de mens gemaakte items. Een verklaring voor de hogere score van niet-levende foto's in dit studiemonster zou kunnen zijn dat de patiënten die in het ziekenhuis zijn opgenomen in het plaatselijke stedelijke gebied woonden en daardoor wellicht beter bekend waren met afbeeldingen van stedelijke inhoud.

Literatuur:

Chou, W. Y., Waszynski, C., Kessler, J., & Clarkson, P. J. (2015). Exploring the feasibility of using affective pictures to elicit positive emotion with nursing home residents with dementia. Procedia Manufacturing, 3, 2219-2222.