Trustpilot

Magisch schilderij maakt mensen blij

Terug naar nieuwsoverzicht

Verpleeghuizen waren de afgelopen tijd vaak in het nieuws. De zorgverlening staat zwaar onder druk. In zorgcentrum Floravita probeert men de zorg met gezamenlijke inspanningen warm en menselijk te houden. Er is zelfs een primeur voor de regio. Vanaf september kunnen dementerende bewoners genieten van het Magisch Interactief Schilderij (MIS).

Boskoop – Het is een soort interactief fotoalbum. Een scherm wat geladen wordt met persoonlijke profielen, filmpjes, foto’s en muziek uit het verleden van de bewoner. Het roept veel herkenning op, het maakt mensen blij en gelukkig. Ook voor familieleden is het fijn, het levert gespreksstof op.” Lenie Roodbol en Wanda Hoogendijk werken allebij in Floravita, op Irene 4, de psychogeriatrische afdeling. Het is dankzij hun inzet dat het magisch schilderij er gaat komen, al willen ze zichzelf niet op de voorgrond plaatsen. “Onze insteek is altijd het welzijn van de bewoners”, zegt Lenie. “Dat is de kracht van Floravita. En dat we hier heel vrij zijn om te handelen, veel ruimte krijgen voor eigen initiatieven”.

Verzorgende Lenie had met belangstelling een eerder experiment gevolgd met een zogenaamde zorgmuur. Deze was ontwikkeld door drie studenten van de Hogeschool van Amsterdam, vanuit een opdracht over zorgtechnologie. De studenten bedachten een interactieve wand, waar mensen langs konden lopen en die hen activeerde tot handelingen. “De zorgmuur is vervolgens getest in een woonzorgcentrum”, vertelt Lenie. “Speciaal voor dementerende bewoners, maar had nog niet het effect dat ervan verwacht werd.” De studenten besloten na het afstuderen andere toepassingen te ontwikkelen, via hun eigen bedrijfje illi Engineering. En kwamen vervolgens met het Magisch Interactief Schilderij. Lenie was benieuwd naar de mogelijkheden. “Ik heb toen Wanda meegevraagd.” Wanda, gastvrouw op Irene 4, was ook direct enthousiast. “We wilden heel graag een MIS voor onze afdeling. Er hing wel een prijskaartje aan, dus we zijn van alles gaan bedenken. Wat kunnen we doen, wie kunnen we vragen om aan geld te komen?” Ze vervolgt: “Mijn dochter had een tip om een inzameling te starten op ‘Dream or Donate’, een website waar je donaties kunt vragen voor een goed doel. Daar heb ik toen een profiel aangemaakt voor het schilderij.” De fondsenwerving verliep echter niet zo voorspoedig als gehoopt, dus bedacht Lenie nog iets anders. “Ik vroeg aan een van onze vrijwilligsters, Ria Rijnbeek, of de kwekers ons misschien konden helpen. Toen bracht Ria ons in contact met het Toos Looman Fonds.” Eind juni kwam het verheugende bericht dat het fonds garant zou staan voor aanschaf van het MIS. “We mochten de rekening opsturen.”
Vanaf september zal het magisch schilderij actief zijn. “We gaan de komende tijd informatie voor de profielen verzamelen, samen met familieleden. Vervolgens zullen de mannen van illi Engineering de profielen plaatsen. Zij doen ook het onderhoud en zorgen dat alles up to date blijft.”
Lenie en Wanda zijn blij: “Het is uniek, we zijn de eerste regio. Maar ons gaat het om de mens, achter de dementie. Dat die mens zich weer mens kan voelen, daar doen we het voor.”