Trustpilot

Ons levensverhaal

Wij van illi-tv geloven dat techniek de kwaliteit van leven kan verbeteren. Hieronder wordt uitgelegd hoe illi-tv is ontstaan en welke weg wij hebben bewandeld om tot illi-tv te komen.

Hoe is het ontstaan?

Ruurd Bell, Mike Oudshoorn en Laurean Serné, hebben samen de studie Engineering, Design and Innovation gevolgd aan de Hogeschool van Amsterdam. Tijdens hun minor Zorgtechnologie kregen zij de opdracht om het dwaalgedrag van mensen met dementie te verminderen in een zorginstelling.

Het idee was om een interactieve muur te ontwikkelen die de zintuigen van bewoners zou prikkelen. Na de minor kreeg dit project een vervolg. Daardoor zijn zij tijdens het afstuderen in 2014 hun eigen bedrijf gestart (illi Engineering). Via HvA Startup Tech Centre heeft illi Engineering uiteindelijk de eerste interactieve muur kunnen ontwikkelen, genaamd de Persoonlijke Interactieve Muur (PIM).

Persoonlijke Interactieve Muur (PIM)

Het eerste product van illi-tv was de Persoonlijke Interactieve Muur (PIM). Hij werd getest op zorglocatie Vivium Naarderheem, en bleek een groot succes te zijn. De directeur van Vivium Naarderheem vond het zo’n mooi product dat zij de eerste PIM kochten.

De PIM helpt bij het maken van contact met mensen met dementie. Aan de hand van verschillende thema’s kunnen familieleden, verzorgers en vrijwilligers samen met de bewoner herinneringen ophalen. Daarnaast bevat de PIM interactieve modules om de zintuigen te prikkelen. Bijvoorbeeld een knuffelzeehond of een ouderwetse telefoon, die een leuk complimentje aan je geeft. Het doel van de PIM was om ook langslopende bewoners te herkennen. Om vervolgens automatisch persoonlijke content te laten afspelen. Hierdoor zullen bewoners blijven hangen bij de PIM en zo werd het dwaalgedrag verminderd.

Magisch Interactief Schilderij (MIS)

De PIM was een grote muur, waardoor het veel tijd kostte om te bouwen en het relatief duur werd. Om het goedkoper en kleiner te maken, werd de PIM getransformeerd tot een kast met daarin een beeldscherm en een bedieningspaneel. Dit resulteerde in ons tweede product het Magisch Interactief Schilderij (MIS).

Op het MIS worden levensverhalen van mensen met dementie verzameld. Daarnaast bevat het MIS muziek, omgevingsbeelden, groepsactiviteiten, geheugentrainingen en nog veel meer. Het MIS is in twee varianten beschikbaar, vast aan de muur of op verrijdbare kar.

illi-tv

Door de nauwe samenwerking met zorginstellingen kwamen wij vaak op bezoek bij onze klanten. Wij zagen op de zorginstellingen televisies in overvloed.  Een extra scherm, zoals het MIS, was vaak overbodig voor deze zorginstellingen. Bovendien wilden wij ons marktgebied vergroten en ook de thuismarkt gaan veroveren.

Vooral voor deze omslag was het nodig om een nieuw product te ontwikkelen dat kleiner en goedkoper is dan het MIS. Na verschillende brainstormsessies gehouden te hebben, kwamen wij op het om een kastje te produceren die aangesloten kan worden op de televisie.

Toekomst

Bij de PIM was er het idee om de aandacht van mensen met dementie te trekken door middel van een herkenningssysteem. Dat geven wij nu opnieuw aandacht. Wij zijn aan het testen met kettingen, die door het systeem herkend kunnen worden. Ook zijn wij samen met een bedrijf, die leefcirkels maakt, aan het kijken hoe wij dit kunnen gaan aanbieden.

Op dit moment is de doelgroep: mensen met dementie. Wij proberen ons product door middel van kleine aanpassingen ook aan te bieden aan andere doelgroepen. Op dit moment hebben wij ons product staan op een afdeling, waar mensen met een verstandelijke beperking wonen.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief